Wednesday 17 August 2011

INDOMESIA BAKAL MERIAHKAN PRU-13 ?

INDOMESIA?
Apa tu Indomesia ni bro ? Tanya seorang sahabat kepada saya.

Indomesia adalah kata terbitan yang diletakan kepada warga Indonesia yang telah mendapat taraf pengundi atau taraf pemilih untuk disenaraikan dalam DPI bagi menghadapai PRU 13 nanti. Mereka juga dikatakan bakal memeriahkan lagi PRU ke-13 yang dijangka akan diadakan pada tahun depan 2012.

"Jadi tahun ni tak jadi ka PRU 13 ni Bro ? " tanya sahabat saya lagi.

" Tak jadi " jawab saya ringkas. Sebabnya mereka perlu di beri latihan untuk mahir dalam bahasa Malaysia dulu. Mereka harus tahu beza antara Piliharaya Umum dengan Pemilu. Mereka juga harus tahu beza 'contreng' dengan tanda 'pangkah'.

"Mereka tahu ke nak pangkah ?" tanya sahabat ni lagi.

" Mereka akan PANGKAH IKUT SUMPAH " kata saya lagi.

Di bawah ini saya sertakan kamus Indonesia - Malaysia buat rujukan INDOMESIA supaya tak terkebil-kebil lagi sewaktu PRU nanti.

BEBEK         - ITIK
BULLPEN    - BALL PEN
GAMPANG  - MUDAH
BAMBU        - BULUH
MOBIL          - KERETA
JEMPOL        - IBU JARI
TEKEN          - TANDATANGAN
TINTA           - DAKWAT
BISA             -BOLEH 
GOBLOK     - BODOH
JELEK          - HODOH
KOMISI       - KOMISEN
AGEN           - EJEN
KTP              - KP



Berita Menarik Penaga Daily