Tuesday 5 July 2011

APA ITU DEMOSTRASI - BERSIH.

DEMONSTRASI


Menurut kamus Dewan Bahasa dan Pustaka edisi empat mentakrifkan demonstrasi seperti berikut:

1. Penerangan, pera ga an dan lain-lain tentang cara kerja sesuatu mesin, keluaran dan lain-lain.
2. Tunjuk perasaan dgn cara berkumpul beramai-ramai, berarak dan lain-lain.

LATARBELAKANG BERSIH 2.0

1. BERSIH adalah sebuah jawatankuasa gabungan yang terdiri daripada organisasi-organisasi masyarakat sivil dan parti-parti politik dengan matlamat utama untuk memperjuangkan pilihanraya yang bebas dan adil di Malaysia.

2. Hanya menerusi pilihanraya yang bebas dan adil sahajalah, rakyat Malaysia mampu untuk menentukan nasib mereka sendiri Malaysia dan mengharapkan mereka yang menjawat jawatan-jawatan awam untuk bertindak dengan pertanggungjawaban dan berkesan. Selagimana, rakyat tidak mempunyai kuasa untuk menyingkir golongan jahat dalam pemerintahan negara, maka selagi itulah harapan untuk mendaulatkan undang-undang, melindungi hak asasi manusia, mengadakan urus-tadbir kerajaan yang baik dan menggalakkan pembangunan rakyat yang berterusan/lestari akan terus tertakluk kepada budibicara ahli politik yang mempunyai kepentingan peribadi. Matlamat utama untuk menukar kerajaan hari ini adalah merupakan kunci ‘semak dan imbang’ dalam menentang penyalahgunaan kuasa pemerintah.

3. Adalah amat malang bagi Malaysia kerana walaupun sudah 49 tahun merdeka, ternyata Malaysia masih gagal untuk mengendalikan proses pilihanraya yang bebas dan adil. Kesimpulan ini bukan sahaja dipersetujui oleh masyarakat sivil, parti-parti politik dan pemerhati antarabangsa, malah ia juga diakui sendiri oleh Pengerusi Suruhanjaya Pilihanraya. Selepas pilihanraya umum pada bulan Mac 2004 yang dihantui oleh pelbagai penyelewengan dan kontroversi yang jauh lebih serius daripada pilihanraya-pilihanraya sebelumnya, maka, beliau merasakan perlu dan setuju dengan tuntutan awam untuk menjalankan penyiasatan bebas. Namun, amat mengecewakan penyiasatan bebas tersebut akhirnya tidak dijalankan.

4. Proses pengendalian pilihanraya yang tidak telus ini menimbulkan pelbagai persoalan khususnya persoalan terhadap kuasa mutlak badan pemerintah negara ini. Keadaan sebegini jika dibiarkan berterusan akan membawa petanda yang buruk untuk masa depan masyarakat dan boleh memusnahkan keutuhan sistem politik negara kita. Ini dapat dilihat pada negara-negara yang telah mengalaminya iaitu Thailand, Filipina dan Taiwan. Oleh yang demikian, BERSIH merasakan adalah perlu bagi semua rakyat Malaysia berganding bahu dan menggembleng tenaga untuk membawa perubahan yang menyeluruh dalam proses pilihanraya yang mendatang. Justeru, kami mencadangkan agenda perubahan jangka-panjang dan tiga sasaran kerja dengan segera.


Matlamat Jangka Panjang

5. Dalam masa jangka-panjang yang akan membatasi batas pilihanraya akan datang, BERSIH yakin dan percaya bahawa kelapan-lapan aspek ini perlu dikaji dan diperbaharui secara keseluruhannya:


A. Sistem pilihanraya

i. Adalah perlu untuk memperbetulkan ketidakseimbangan yang tinggi antara undian rakyat dan kerusi yang dipertandingkan dalam pilihanraya, dimana undi sebanyak 64% boleh diterjemahlkan kepada 91% kerusi bagi parti pemerintah. Ini adalah kerana berteraskan kepada prinsip asas ‘First-Past-The-Post’ atau ‘Yang-Pertama-Melepasi-Tiang’ dan juga manipulasi menerusi pembahagian kawasan pilihanraya yang bericirikan ‘agihan-timpang’ dan ‘curang’ atau ‘tipu-belit’;

ii. Adalah perlu untuk memperkenalkan satu sistem yang menyenaraikan semua perwakilan parti, supaya jumlah minima 30% perwakilan wanita di parlimen terjamin;

iii. Adalah perlu untuk memperkenalkan semula pilihanraya tempatan dengan sistem pilihanraya yang lebih adil, termasuk memberikan ruang yang lebih kepada penglibatan wanita dan kelompok terpinggir dalam masyarakat.


B. Pentadbiran pilihanraya

i. Adalah perlu untuk merubah Suruhanjaya Pilihanraya sekarang yang ternyata gagal untuk bertindak sebagai sebuah institusi yang bebas dengan bergerak ke arah struktur perwakilan pelbagai parti sebagaimana yang dipraktikkan di negara-negara yang mengamalkan demokrasi;

ii. Memperuntukkan undang-undang yang berkaitan dengan hak pemerhati-pemerhati antarabangsa dan tempatan.


C. Penamaan calon dan parti – bahawa ketimpangan ini mesti diperbetulkan

i. Kuasa berasaskan budibicara yang diberikan kepada Pendaftar Pertubuhan menyebabkan keputusan berkaitan pendaftaran dibuat secara sewenang-wenangnya. Ini dapat dilihat dalam kes Parti Sosialis Malaysia (PSM) dan Malaysian Dayak Congress (MDC);

ii. Keputusan berat sebelah dan sewenang-wenang oleh Pegawai Pengurus Pilihanraya yang akhirnya menggugurkan kelayakan calon-calon pembangkang adalah tidak adil;

iii. Klausa kontroversi yang membenarkan calon menarik diri selepas penamaan yang akhirnya membawa kepada pertuduhan rasuah dan kemenangan tanpa bertanding yang menyangsikan;

iv. Wang deposit pilihanraya yang tertinggi di dunia yang secara langsung menghalang penyertaan warga Malaysia yang kurang sumber kewangannya, termasuk golongan wanita dan beberapa kumpulan terpinggir dalam masyarakat.


D. Kempen pilihanraya – peruntukan undang-undang bagi perkara-perkara berikut

i. Menetapkan satu tempoh berkempen wajib yang jauh lebih panjang daripada tempoh 8 hari berkempen dalam pilihanraya lepas yang nyata tidak bermakna langsung;

ii. Memberikan hak kebebasan bersuara dan berkumpul yang sebenar-benarnya sebagaimana yang telah diperuntukkan dalam Perlembagaan Persekutuan Malaysia;

iii. Pengawalan secara berkesan dan menyeluruh dalam proses pembiayaan kos untuk berkempen untuk membendung amalan rasuah;

iv. Pertimbangan untuk mengadakan pembiayaan awam bagi kos berkempen kepada parti-parti politik khususnya bagi calon wanita, kumpulan-kumpulan terpinggir dalam masyarakat dan latihan yang mesra gender.


E. Media

i. Merombak undang-undang yang sedia ada yang telah membolehkan media cetak dan penyiaran dimonopoli oleh para proksi Barisan Nasional;

ii. Peruntukan undang-undang bagi membolehkan semua parti politik mendapat akses atau capaian percuma kepada TV dan radio awam serta akses secara adil (percuma atau berbayar) kepada media swasta;

iii. Peruntukan undang-undang bagi menjamin hak semua parti politik dan calon untuk menjawab segala bentuk tuduhan dan kritikan ke atas mereka menerusi media.


F. Kerajaan Sementara (Caretaker government)

i. Bahawa kerajaan lama adalah dilarang sama sekali untuk membuat sebarang polisi atau keputusan berkaitan dengan pembangunan bilamana Parlimen atau Dewan Undangan Negeri dibubarkan.;

ii. Bahawa menyalahgunakan semua sumber dan instrumen negara bagi tujuan memenangi pilihanraya atau untuk kepentingan parti adalah merupakan kesalahan jenayah;

iii. Bahawa penyediaan dan penyemakan daftar pemilih perlu dibuat secara telus dan tertakluk kepada semakan kehakiman.


G. Daftar Pemilih

i. Bahawa daftar pemilih perlu dikemaskinikan dan tepat, untuk mengelakkan (i) penyingkiran dan pemindahan secara tidak sukarela para pengundi yang sah dan (ii) penyamaran dan pengundian berganda oleh ‘pengundi hantu’;

ii. Bahawa semua rakyat yang layak mengundi perlu secara automatik didaftarkan sebagai pengundi.

H. Pengundian

i. Melaksanakan penggunaan dakwat kekal (indelible ink) untuk menghalang pengundian berganda;

ii. Memansuhkan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi yang berada di luar negara memandangkan pertanggungjawaban dan kerahsiaan amat terancam dalam amalan semasa.


Matlamat Jangka Pendek

6. Untuk jangka pendek, BERSIH menyeru kepada Pengerusi dan Setiausaha Suruhanjaya Pilihanraya, Tan Sri Abd. Rashid bin Abd. Rahman dan Datuk Kamaruzaman bin Mohd Noor untuk melaksanakan tiga pembaharuan khusus yang berkaitan dengan daftar pemilih dan pengundian sebagai langkah pertama untuk menuju ke arah pilihanraya yang bebas dan adil:

i. Penggunaan dakwat kekal (sebagaimana yang dilakukan di Indonesia dan India) untuk menghalang pengundian berganda;

ii. Pemansuhan sistem pengundian pos kecuali untuk para diplomat dan pengundi lain di luar negara;

iii. Penyemakan semula daftar pemilih yang lengkap demi memastikan segala kesalahan dan ketimpangan yang sedia ada dapat dihapuskan dan menyediakan satu daftar pemilih yang sebenar-benarnya telus dan meyakinkan;

iv. Semua parti yang bertanding sepatutnya menerima akses yang sama rata kepada media yang dikawal kerajaan terutamanya TV dan radio. Iklan politik daripada semua parti mestilah diterima tanpa sebarang sikap pilih kasih. Media juga perlu memberi hak menjawab sekiranya terdapat laporan berunsur negatif yang berkaitan dengan seseorang ahli politik atau parti politik.


7. Sekiranya BERSIH tidak melihat sebarang respon positif daripada Pengerusi dan Setiausaha Suruhanjaya Pilihanraya berkaitan dengan agenda jangka panjang tersebut, dan terutamanya, tiga agenda pembaharuan secara segera, maka BERSIH akan berkempen di seluruh negara untuk menuntut perubahan dalam pilihanraya serta turut menggesa perletakan jawatan mereka.[3]

Selain itu, himpunan BERSIH terpaksa dianjurkan setelah semua saluran yang diusahakan oleh PAS tidak dilayan[4]. Aduan berkenaan layanan yang tidak sama rata untuk akses kepada media, persempadanan semula yang dilihat sangat jelas jelas bertujuan memenangkan Barisan Nasional, laporan pendaftaran pengundi bukan rakyat Malaysia, rasuah dan banyak lagi telah banyak dilakukan, tetapi TIADA SATU pun mendapat respon yang baik daripada pihak berkuasa. Dari itu, apa lagi pilihan yang rakyat ada selain dari meluahkan melalui demonstrasi.

Untuk demonstrasi kali ini, BERSIH menuntut supaya[5]:

1. Membersihkan senarai undi
2. Reformasi kepada undi pos
3. Guna dakwat kekal
4. Tempoh kempen minimum 21 hari
5. Akses media yang bebas dan adil
6. Kukuhkan institusi awam
7. Hentikan rasuah
8. Hentikan politik kotor.


KOMENTAR BERKENAAN BERSIH 2.0
Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin bertarikh 16 Jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia[6]:

..muslihat pihak tertentu untuk mengalih perhatian rakyat terhadap isu yang melanda pembangkang terutamanya mengenai perbicaraan kes liwat Datuk Seri Anwar Ibrahim.

Ia muslihat pihak tertentu, kenapa dibuat pada tarikh itu (9 Julai), kenapa tidak awal, kenapa tidak lewat. Apakah kerana mereka jangka kerana ada pilihan raya? Saya tidak fikir mereka boleh tahu bila pilihan raya. Jadi kenapa dirancang sebegitu.

….menempelak pembangkang yang menuduh kononnya sistem pilihan raya di Malaysia korup sehingga memaksa mereka mengadakan demonstrasi Bersih bagi menuntut sistem baharu yang lebih adil.

…jika pembangkang mendakwa Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) tidak telus dan memihak kepada kerajaan, ia bererti kemenangan pakatan ke atas lima negeri pada pilihan raya umum 2008 juga merupakan kemenangan kotor yang tidak layak untuk diraikan.

Bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi bertarikh 12 jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan[7]:

…perhimpunan seperti itu juga akan menimbulkan huru hara dan suasana tidak selesa kepada orang ramai serta pelancong asing.
..negara ada saluran untuk rakyat meluahkan sebarang permasalahan dan bukan dengan cara mengadakan demonstrasi seperti perhimpunan Bersih.

Menteri Dalam Negeri Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein bertarikh 22 Mei 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia menyatakan[8]:

…rakyat sedar kaedah yang dilakukan mereka semasa berdemonstrasi sudah lapuk kerana ia sekadar memaki hamun, menyumpah seranah dan fitnah-memfitnah, yang tidak memberi manfaat kepada orang ramai.

Menteri Penerangan Komunikasi dan Kebudayaan Datuk Seri Rais Yatim bertarikh 18 Jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh Malaysiakini menyatakan[9]:
Serangan siber ke atas laman web kerajaan dan agensinya oleh kumpulan yang menamakan diri mereka sebagai Anonymous dipercayai ada kaitan dengan penganjuran perhimpunan aman Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (BERSIH) pada 9 Julai ini.

Serangan itu dilihat sebagai satu perbuatan yang tidak patriotik kepada negara dan memberi jaminan ia hanya bersifat sementara serta ia tidak akan mengakibatkan kelumpuhan keseluruhan sistem laman web yang digodam.

Pengerusi Gerak Aman, Presiden Perkasa Datuk Ibrahim Ali bertarikh 19 Jun sebagaimana dilaporkan oleh Utusan Malaysia dan laman sesawang mereka menyatakan:

…..hari ini secara terbuka mengisytihar perang habis-habisan ke atas Gabungan Pilihan Raya Bersih dan Adil (Bersih).
…puluhan ribu rakyat Malaysia yang cintakan keamanan dan anti-Bersih akan berkumpul di ibu kota pada malam menjelang 9 Julai, sebelum digerakkan secara besar-besaran keesokan harinya bagi menghalang perhimpunan Bersih. [10]
“Jika perhimpunan itu berlaku,kami akan tentang habis-habisan. Ini bererti pada hari tersebut akan berlaku pertembungan. Ini adalah untuk kebaikan,”[11]
“Ini bukan isu demokrasi tapi isu cari pasal. Ia berupa hasutan. Kalau bercakap mengenai demokrasi, ada bermacam cara kita boleh buat seperti menghantar memorandum atau membawanya ke parlimen, atau buat secara tertutup di stadium. Mengapa mesti buat di jalanan? Ini mesti ada niat jahat.
"Tuan-tuan bayangkan perhimpunan BERSIH tidak dibatalkan, mereka teruskan juga, (mereka) tidak umum bahawa mereka akan batal pada 7 atau 8 Julai, saya percaya masyarakat Tiong Hua mungkin ramai-ramai, semua sekali, belilah bekalan makanan tambahan simpan di rumah.
"Apa sahaja boleh berlaku,"[12]


Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bertarikh 20 Jun 2011 sebagaimana dilaporkan oleh malaysiakini menyatakan[13]:

…tidak bersetuju dengan pendapat Ibrahim yang disifatkannya sebagai pandangan "gila."
“Saya tidak bersetuju juga dengan Ibrahim Ali. Ini membakar perkauman. Ini gila. Kita buat benda yang baik bukan benda yang menghasut,”


RESPON BALAS TERHADAP TUDUHAN


Rentetan daripada BERSIH yang pertama dahulu, pihak Suruhanjaya telah bersetuju untuk melaksanakan penggunakan dakwat hitam untuk pihanraya umum 2008. Dakwaan dan alasan yang digunakan atas nama agama kononnya tidak dapat digunakan untuk menunaikan solat[14] dijawab sendiri yang majlis Fatwa Kebangsaan yang menyatakan keharusannya[15].

Bagaimanapun, lakonan pihak kerajaan yang kononnya menerima salah satu tuntutan BERSIH semakin jelas apabila mengatakan ada dakwaan (yang TIDAK DAPAT DIBUKTIKAN KESAHIHANNYA[16]) bahawasanya ada laporan pembelian dakwat hitam dari luar negara untuk digunakan dalam pilihanraya akan datang. Dari itu, SPR membatalkan penggunaannya.[17]

Dan pada satu kenyataan yang dilaporkan oleh Malaysiakini bertarikh 20 Jun 2011, Pengerusi SPR Tan Sri Abdul Aziz Mohd Yusof menyatakan seperti berikut[18]:
..SPR tidak akan menggunakan dakwat kekal kerana sehingga kini, tiada laporan atau petisyen yang menunjukkan terdapat pengundi yang mengundi dua kali di negara ini.
"Penggunaan dakwat kekal itu juga tidak akan menyelesaikan masalah orang mengundi dua kali yang ditohmah selama ini, yang tidak benar sama sekali."
sumber : http://ulamapasshahalam.blogspot.com/

Berita Menarik Penaga Daily