Thursday 6 October 2011

Sedikit Tentang SIS ( Sister In Islam ) Agar anda Tidak Keliru.

Ia bermula dengan soalan.   "mengapa undang-undang dan dasar-dasar yang dibuat atas nama Islam mewujudkan ketidakadilan? Ini adalah soalan yang membakar yang dihadapi oleh ahli-ahli pengasas Sisters in Islam (SIS) apabila mereka mula mereka mencari penyelesaian kepada masalah diskriminasi terhadap wanita Islam di atas nama Islam.

Kumpulan pertama yang bersidang dalam Parlimen pada tahun 1987 dalam persatuan itu Peguam Wanita (AWL) apabila beberapa wanita peguam dan rakan-rakan mereka datang bersama-sama di bawah jawatankuasa kecil Syariah Persatuan ini untuk mengkaji masalah-masalah yang berkaitan dengan pelaksanaan Undang-Undang Keluarga baru Islam yang telah menjadi undang-undang pada tahun 1984, dan
dikuatkuasakan pada tahun 1987. Kumpulan itu terdiri daripada peguam, ahli akademik, wartawan, penganalisis, dan aktivis, dan ramai wanita rahsia mereka masalah perkahwinan mereka dan kesukaran yang mereka hadapi ketika mencari undang-undang pembelaan daripada pihak berkuasa agama. Mesyuarat awal ini memberi tumpuan kepada masalah dengan undang-undang dan pelaksanaannya, dan penyelesaian yang perlu untuk membetulkan kelemahan-kelemahan dalam sistem.

Kumpulan itu mengadakan mesyuarat pertama di ruang tamu rumah yang dikongsi oleh Zainah Anwar, bekas seorang wartawan dan penganalisis kanan dan Noor Farida Ariffin, merupakan Presiden AWL dan Penasihat Undang-undang untuk Unit Perancang Ekonomi di Jabatan Perdana Menteri.

Inisiatif pertama kumpulan adalah untuk menganjurkan satu bengkel pada tahun 1988 yang melibatkan Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita, Bahagian Wanita Hal Ehwal Kerajaan Persekutuan, dan Pusat Islam (Pusat Islam), Jabatan Perdana Menteri. Bengkel ini bertujuan untuk memaklumkan pihak berkuasa kepada masalah-masalah wanita yang dihadapi dengan pelaksanaan Undang-Undang Keluarga baru, dan mengesyorkan pembaharuan undang-undang substantif dan prosedur untuk memastikan bahawa hak-hak wanita Islam adalah ditegakkan di bawah undang-undang.

Berita Menarik Penaga Daily